‘Iedereen hier heeft een Koning-karakter’

Het verhaal van Koning Koudetechniek begint bij Gerrit de Koning. In 2002 startte hij het bedrijf. Koning is inmiddels enorm gegroeid, er werken nu ruim 70 mensen en de locatie van waaruit gewerkt wordt, is veranderd. “Maar wat hetzelfde is gebleven, is de mentaliteit. En klanten die zeggen: ‘wat hebben jullie goed personeel’.”

Zet vier ‘mannen van het eerste uur’ aan tafel om te vertellen over de beginperiode van Koning Koudetechniek en de anekdotes ‘vliegen je om de oren’. Gerrit, Jo, Toon en Harm vallen niet stil, lachen volop om de voorvallen van vroeger. Terug naar 2002. Gerrit runde voor die tijd samen met een compagnon een ander koeltechnisch bedrijf. “Maar ik wilde liever helemaal voor mezelf werken. Ik had een bepaalde visie hoe ik het wilde doen, onder meer de stap richting de retail maken.” We hadden destijds vier medewerkers, Toon, Jo, Marcel en Harm. “Helaas konden ze niet alle vier met mij mee. Ik moest helemaal opnieuw beginnen, gereedschap, auto en pand kopen. Toon en Marcel woonden dichter bij Bakel en zijn met mij meegegaan. Tegen Harm en Jo zei ik: ‘Zodra ik meer mensen nodig heb, zijn jullie de eerste die ik bel.” Toch waren er soms hard ‘handjes’ nodig als Gerrit iets had verkocht en dat snel gemaakt moest worden. Toon: “Dan sprong heel de familie bij!

Schipperen

Een drukke periode brak aan, waarin Gerrit, met de twee monteurs en de steun van zijn vrouw Maria het bedrijf opbouwden. “Het werd niet alleen druk op de zaak”, vult Maria (die vanaf het eerste uur de boekhouding voor haar rekening nam) aan. “Thuis hadden we ook nog drie opgroeiende kinderen die aandacht nodig hadden. Het was echt schipperen. Daar moest ik in het begin wel mijn weg in vinden.”

Stront verkopen

Via de klantenkring die Koning koudetechniek had, kwam veel werk binnen. In de beginjaren moest Gerrit er zelf op uit. Toon: “Hij kon heel goed verkopen. Zo zag hij dat in Schijndel de C1000 verbouwd zou worden. Hij trok de stoute schoenen aan en liep gewoon de winkel binnen. Dan zei hij gewoon: ‘Ik ben Gerrit de Koning en heb een koeltechnisch bedrijf. Ik wil graag een offerte uitbrengen’.” Dat lef werd beloond. “Gerrit kreeg het voor elkaar dat hij de klus kreeg. Dat was voor ons toen een van de eerste grootste klussen.” Gerrit: “De klant belde toen ik in de auto zat. Volgens hem had ik echt een duidelijk verhaal en hij vertrouwde me. ‘Volgens mij kun jij nog stront verkopen’, zei hij tegen mij. ‘Aan een boer zoals jij wel’, grapte ik terug. Toen was het verkocht.” Marcel: “Gerrit kreeg veel voor elkaar, met bluf en eerlijkheid.”

Druk werd drukker. En dus nam Gerrit weer snel contact op met Jo en Harm. Jo: “Ik woonde toen boven een café. Ik zei tegen Gerrit dat hij de papieren mee moest nemen en dat we er dan in de kroeg wel eentje op zouden drinken.” Gerrit: “En ook Harm tekende zijn contract in het café. “We waren een winkel in Bergeijk aan het maken en Harm werkte er als elektricien. Ik had handige handjes nodig en in het café hebben we de samenwerking meteen beklonken.” Volgens het viertal heeft hij dat ook doorgegeven aan zijn kinderen. “Ook zij geven vertrouwen en zijn benaderbaar.” Gerrit: “Marc en Geert die al snel na 2002 meewerkten in het bedrijf. We hebben het echt samen verder opgebouwd. We hadden altijd voor ogen dat we wilden groeien. Wat verdiend werd, werd geïnvesteerd in het bedrijf. Natuurlijk waren we het soms oneens. Marc is hier wel eens op de fiets gestapt en zei dat ‘ie nooit terug zou komen. We moesten daar allemaal onze rol in vinden.”

Net een voetbalelftal

Koning ontwikkelde dus in de loop der jaren. Maar niet alleen het bedrijf zelf veranderde. Had je in de beginjaren ruim de tijd om een winkel om te bouwen, tegenwoordig moet binnen 10 tot 14 dagen de klus geklaard zijn. Gerrit: “We begonnen altijd met veel plezier aan een nieuw project en kregen er ook de tijd voor. Kwam er ergens een storing binnen? Dan pikten we die ook op. Ondanks de groei, zien we dit nog steeds gebeuren en dat is mooi om te zien. Het zegt veel over de werkethiek binnen Koning. Als we nu een monteur bellen die bij een montage zit om te vragen of hij nog naar een storing wil, doet ‘ie dat nog steeds. Dat is heel belangrijk. Het is net als een voetbalelftal, als je niet voor elkaar wilt werken, wordt het niets.” Jo lachend: “Iedereen heeft heer een Koning-karakter. Niet zeuren gewoon doorgaan.”

Van freon naar CO2

Terugblikkend op 20 jaar Koning Koudetechniek zien de heren één stap als een cruciale voor de ontwikkeling van het bedrijf. “De overstap van freon naar CO2. Freongas is schadelijk voor het milieu. Installaties die draaien op CO2 zijn 100 procent duurzaam natuurlijk. Maar in de beginfase was die overstap heel spannend. Is het allemaal financieel wel haalbaar? Ik las veel vakbladen en het was voor mij duidelijk dat het die kant op zou gaan. Toen zijn we gewoon de eerste winkel gaan maken met CO2 en dat bleek gelukkig de juiste keuze.” Toon: “Voor de monteurs was het een hele omschakeling, maar het wende snel. Hadden we dat toen niet gedaan, dan hadden er nu geen 70 man gewerkt. Dan hadden we de aansluiting volledig gemist.”

De heren die vanaf het eerste uur samen met Gerrit Koning Koudetechniek hebben opgebouwd, zijn lovend. “We zijn trots op wat ze hier in Bakel uit de grond hebben gestampt. We hadden nooit voor ogen dat het zo zou worden.” Gerrit: “Die groei is ook wel iets van de laatste vijf jaar. Iedere keer als er weer iemand bijkwam, dacht ik: ‘dit is de laatste’. Maar er kwam altijd weer een nieuwe uitdaging voorbij en dat gaan we als Koning nou eenmaal graag aan.”

Vragen? We bellen graag met je

Voor algemene vragen zijn we op werkdagen van 07:00 tot 17:00 bereikbaar. Voor servicevragen, storingen en noodgevallen zijn we 24/7 bereikbaar.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden