‘Je kunt het niet beter treffen dan hier’

Erik van Asten

Functie

Servicemonteur

‘Je kunt het niet beter treffen dan hier’

Soms vallen dingen precies op hun plek. Voor onze servicemonteur Erik van Asten begon het met een toevallige ontmoeting op de snelweg. ‘Ik zag een Koning-busje rijden, herkende de
(oud-)collega achter het stuur. Even zwaaien, een belletje later, en zo ging het balletje rollen.’ Wat begon met een simpele vraag – ‘Hebben jullie toevallig plek voor een servicemonteur?’ – groeide uit tot een loopbaan waarin Erik helemaal op zijn plek zit. Na 11 jaar bij een andere werkgever, vond hij bij De Koning een bedrijf waar alles op rolletjes loopt. ‘Ik werk nu in een organisatie waar alles klopt. Dat maakt een wereld van verschil.’ 

‘Wat me direct opviel bij De Koning was de goede organisatie. Hier zit iedereen op de juiste plek, weet waar hij of zij het over heeft, de materialen zijn er, de planning klopt, er wordt met elkaar meegedacht. Dat scheelt enorm in werkplezier. Als ik tegen een probleem bij een klant aanloop en ik leg het uit en geef aan hoe we het kunnen oplossen, dan wordt het ook meteen geregeld door mijn collega’s. Daar wordt niet eerst over vergaderd.’  

Elke dag anders, altijd goed geregeld 

‘Ik houd van mijn werk. Van onderhoud en reparaties tot complexe storingen en maatwerkoplossingen: geen dag is hetzelfde. Ik houd van de veelzijdigheid aan storingen die je kunt wegwerken en kom door heel Nederland: van Dokkum tot Maastricht. Ook de materialen waarmee je werkt: zoveel soorten. Afwisseling genoeg.’   

Vrijheid en een sterke band 

‘Als servicemonteur krijg je veel vrijheid in je werk. Je werkt zelfstandig, bent veel onderweg, maar staat er nooit alleen voor. De onderlinge band met de servicemonteurs is sterk. We bellen elkaar als we in de auto zitten. En niet alleen over het werk, maar ook gewoon om te vragen hoe het gaat. Ook hebben we een app waarin we elkaar op de hoogte houden van dingen die we tegenkomen. Zo delen en vergroten we onze kennis. 

Het meest contact heb ik met mijn collega’s van de service coördinatie, heel belangrijk. Met hen overleg je situaties. Ook als ik iets zelf niet voor elkaar krijg, bel ik en pakken zij het verder op. Deze collega’s van de planning voelen klanten ook prima aan en we hebben veel vertrouwen in elkaar. Hoe je dat merkt? Bijvoorbeeld als het een klusje van een half uur lijkt, maar je staat er na drie uur nog. Ze zullen nooit bellen, ze weten dat je er met een reden langer bent en op de bon zie je altijd welke werkzaamheden gedaan zijn.’ 

Geen pleisters plakken, maar de wond hechten 

‘Ik houd van het klantcontact. Weten waar een klant op aan-of afslaat, ook dat hoort bij je werk. Als servicemonteur ben je een visitekaartje, je kunt echt dingen maken of breken. De klanten moeten je vertrouwen geven en dat vertrouwen moet je verdienen. Daarom leg ik ook altijd uit wat ik gedaan heb. Tot het vertrouwen er is. Dat vertrouwen winnen, is het hoogst haalbare. Dat de klant weet dat als jij komt, dat het goedkomt. Ik wil goed zijn in wat ik doe, dingen oplossen, een 10 achterlaten. Dan ga ik naar de volgende klant en probeer ik weer een 10 te scoren. Daar haal ik mijn voldoening uit en iedere dag heb ik die geluksmomentjes. Door je creativiteit, het kwalitatief goede materiaal waarmee we werken en de wil om echt iets op te lossen. Niet alleen de storing verhelpen, maar verder kijken, die stap extra zetten, uitzoeken waardoor de storing veroorzaakt wordt. Geen pleisters plakken, maar de wond hechten, noem ik dat.’ 

De Koning is zoveel meer dan een werkgever 

‘Het voelt hier echt als familie. Dat zie je alleen al aan Marc en Geert: zij zijn op papier directeur, maar zijn gewoon collega’s, ze voelen zich niet meer. Ze kennen iedereen persoonlijk, er wordt naar je geluisterd. Als er iets speelt, staan ze voor je klaar. Het draait hier niet alleen om werk, maar ook om de mensen. Er wordt volop meegedacht over het welzijn van medewerkers. Er is een eigen sportruimte, een fysiotherapeut op kantoor en ze zorgen ervoor dat het je zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Hier snappen ze dat als jij lekker in je vel zit, je ook goed presteert. De betrokkenheid gaat zoveel verder dan alleen een praatje op de werkvloer. Van sportkleding voor mijn dartteam tot een bos bloemen als je partner jarig is. Dat zegt alles over hoe De Koning met hun mensen omgaat. Dit is zo’n warm nest.’ 

Nog een tip voor toekomstige servicemonteurs? 

‘Ja, loop een dag mee. Ook als je nog twijfelt of het bij je past.  Je kunt de hele dag met mij of een collega meekijken, vragen stellen en je krijgt echt een goed idee wat het werk inhoudt. Als je enthousiast bent, beschikt over basiskennis en de wil hebt om het vak te leren, dan word je hier met open armen ontvangen. En wil je doorgroeien, dan wordt daar ook alles voor gedaan en geregeld.’ 

Kortom: Kom naar De Koning? 

‘Jazeker. Als ik anderen vertel over De Koning dan merk ik dat ik mijn enthousiasme moet temperen, omdat ik bang ben dat ik anders niet meer geloofwaardig overkom. Maar eerlijk, Koning Koudetechniek is veruit de beste werkgever die je je kunt wensen. Je kunt het niet beter treffen dan hier. Omwille van de kennis en kunde van de mensen die hier werken en de sociale kant die iedereen hier bezit. En die aspecten maken het hele werk. ‘ 

Samen succesvol

Koeltechniek is altijd in ontwikkeling. Wij dus ook. Deze ontwikkelingen én de groei van Koning Koudetechniek doen wij natuurlijk niet alleen. Al sinds het bestaan van Koning Koude geloven wij in het gevoel van samen, want dan maak je pas écht verschil. Samen houden we innovaties bij, samen creëren we elke dag passende oplossingen voor onze klanten en samen maken we Koning Koudetechniek. En daar zijn we trots op.

Contact opnemen
0492 344 555