Bart grijpt alle kansen om zich te ontwikkelen

Bart Manders

Functie

Servicemonteur

Bart grijpt alle kansen om zich te ontwikkelen

Twaalf jaar lang zorgde Bart voor het technisch onderhoud van de Apache-helikopters op vliegbasis Gilze-Rijen. Als servicemonteur bij Koning Koudetechniek houdt hij nu hoogwaardige koelsystemen in de lucht. De overstap, drie jaar geleden, verliep soepel: ’Elektronica heeft altijd mijn interesse gehad.’

“Ik wil vooruit. Ik wil het liefst alles weten”, zegt Bart.

De 42-jarige Bakelnaar begon 2,5 jaar geleden als servicemonteur bij Koning Koudetechniek. En hij voelt zich bij het Bakelse familiebedrijf, gespecialiseerd in complete koelsystemen voor de retail, helemaal thuis. “Niemand is hier meer of minder, de sfeer is heel collegiaal. En je krijgt alle ruimte om jezelf te ontwikkelen.”
Bart begon zijn carrière op de LTS, waarna hij diverse opleidingen volgde en uiteindelijk via het MBO bij Defensie terecht kwam. “Daar heb ik nog de opleiding tot servicetechnicus gedaan”, vertelt hij. “Uiteindelijk heb ik 12 jaar op vliegbasis Gilze-Rijen gewerkt. Ik onderhield de elektronica van Apache helikopters, daar zat ik hartstikke goed in. lk ben ook op uitzending geweest.”

Informele sollicitatieprocedure

2,5 jaar geleden besloot Bart dat hij een nieuwe richting op wilde. De reistijd naar de vliegbasis en de kans op nieuwe uitzendingen rijmden niet met zijn jonge gezinsleden, vertelt hij: “Ik wilde dichterbij mijn kinderen werken.” Via via hoorde hij over een vacature bij Koning Koudetechniek, en hij besloot er een telefoontje aan te wagen. “Ik mocht eigenlijk direct op gesprek komen”, zegt hij. “Vervolgens was het zo geregeld. Het ging heel informeel. In september 2018 ben ik officieel begonnen als servicemonteur.”
De overstap, van de helikopters naar de koelsystemen, verliep vrij soepel, vervolgt Bart: “Natuurlijk, het ene systeem is niet met het andere te vergelijken. Maar elektronica heeft altijd mijn interesse gehad. Die achtergrond is een voordeel, want ook in de koeltechniek wordt alles elektronisch aangestuurd.” Zijn ervaring als service technicus hielp hem ook in zijn nieuwe functie, voegt hij toe: “Ik was in feite de servicemonteur voor de vliegers.”

Interne koeltechnische opleiding

Tegelijkertijd kwam er een onbekend vakgebied op zijn weg, vertelt Bart: “Ik was compleet nieuw in de koeltechniek, wist bij wijze van spreken niet eens hoe een koelkast in elkaar zat. Maar ik ging op pad met collega-monteurs en durf dingen te vragen. Als de interesse er is dan leer je hier snel. Daardoor kom je vrij vlug op niveau.” Daarnaast kreeg Bart vanuit Koning Koudetechniek een koeltechnische opleiding aangeboden. Om de vijf à zes weken reist hij met twee collega’s een week lang op en neer naar Ede om zich te bekwamen in de koeltechniek. “Niveau 2, de basis-koeltechniek, heb ik al binnen”, vertelt hij enthousiast. “Ik volg nu niveau 3 en denk er over om ook niveau 4 te gaan halen. Dat wordt hier volledig ondersteund. Bovendien, vervolgt hij, staan er altijd collega’s klaar om vragen te beantwoorden: “Als je iets wilt, dan hoef je het maar te zeggen en het wordt geregeld. Je krijgt alle kans om jezelf op te waarderen.” Hij noemt in dat verband het eigen, interne leslokaal van Koning Koudetechniek: “Daarin staan volledige testopstellingen waar je ook veel van kunt leren. Het is nooit een probleem om daar ’s avonds eens met iemand te gaan kijken.”
Het tekent volgens Bart de sfeer bij Koning Koudetechniek, waar een professionele instelling samengaat met collegialiteit: “Er is hier niemand minder of meer en je krijgt alle vertrouwen. Als je dat teruggeeft krijg je de vrijheid om zaken zelf op te lossen. Dat werkt gewoon fijn.”

Hoe ziet de werkdag van een servicemonteur eruit?

Bart, servicemonteur bij Koning Koudetechniek, vertelt:

‘Geen dag is hier hetzelfde’

Bart werkt als servicemonteur bij Koning Koudetechniek. Hij geniet dagelijks van de dynamiek en de vrijheid die de functie met zich meebrengt: ‘Je regelt het allemaal zelf en er is veel afwisseling. Dat maakt het leuk.’
“Het is net ‘Dokter Bibber’, maar dan voor grote mensen”, zegt Bart met een lach. Sinds 2018 gaat hij als servicemonteur dagelijks op pad voor Koning Koudetechniek. Door het hele land verhelpt hij storingen aan hoogwaardige koelsystemen en voert hij periodiek onderhoud uit aan de installaties. Een dynamische baan met veel vrijheid, vertelt hij: “Mijn dagen zijn heel verschillend. Ik heb soms 6 of 7 klanten per dag, soms maar twee. En bij de ene klant kan een pijpje verstopt zitten. Bij de volgende zit je dan weer in een hele grote technische ruimte, waar het probleem een stuk complexer is. Soms gaan we met z’n tweeën op pad. Maar vaker werk ik alleen en mag ik het probleem zelf oplossen. Die afwisseling maakt het leuk.”

50.000 kilometer per jaar

Voor zijn werk beschikt Bart over een ‘eigen’ service bus van Koning Koudetechniek. “Die heb ik helemaal naar eigen inzicht ingericht”, zegt hij. “Ik heb mijn eigen gereedschap en houd mijn eigen voorraad bij van spullen die vaak van pas komen, of waar ik het mee kan maken als het nodig is. Zo weet ik zeker dat ik onderweg niks mis.” Hij lacht: “En als ik wel iets mis hoef ik bij niemand te klagen, want ik ben zelf verantwoordelijk.”
Met die bus maakt hij zo’n 50.000 kilometer per jaar. De ene dag moet hij verder weg, de volgende dag zit hij dichter bij huis. “Ik probeer altijd te starten met een kopje koffie op de zaak. Voor de gezelligheid. Maar het komt ook voor dat ik tussen 5 en 6 al op weg ben.”
Bart vertelt dat hij zijn planning in de regel ’s avonds doorkrijgt via de interne berichtendienst van Koning Koudetechniek. “Dat wil zeggen, de eerste klant”, verbetert hij zichzelf. “De rest volgt in de loop van de dag via de tablet online of via collega’s van service binnendienst. Zij bekijken dat en proberen ons altijd in de dezelfde hoek te sturen. Ook dat is heel dynamisch. Want de planning kan in de loop van de dag veranderen.”

Diversiteit ten top

Bart richt zich onderweg op een variëteit aan installaties, van grote tot kleine systemen en van stekkerklare koelingen tot grote vriesruimtes. “De storingen lopen uiteen van een ingevroren verdamper via een verstopt afvoertje tot de koelmachine zelf die niet lekker loopt”, somt hij wat zaken op die hij tegenkomt. “Het probleem kan mechanisch zijn of elektronisch. En één of twee keer per jaar voeren we periodiek onderhoud uit. Daarmee voorkomen we ook preventief storingen, met name richting de zomer als de installaties overuren draaien.”
Soms is Bart al op de hoogte van de oorzaak als hij ter plekke aan komt. Koning Koudetechniek beschikt over een online controlesysteem waar de meeste installaties op zijn aangesloten. “We kunnen onderweg of ter plaatse inloggen in de server. Zodat we bijvoorbeeld al kunnen zien wat de temperatuur of druk doet. Zo kunnen we zelf veel uitzoeken of controleren.”
Incidenteel worden de servicemonteurs ook ’s avonds of in het weekend opgeroepen, vertelt Bart: “Maar echte storingsdiensten hebben we niet. Dat komt maar heel zelden voor.”
Wat wel vaste prik is, is het biertje waarmee op vrijdagmiddag de week wordt afgesloten bij Koning Koudetechniek. Bart: “Dat sla ik (bijna) nooit over, als het geen coronatijd is, tenminste. We zijn met acht servicemonteurs. Maar we zijn zeker geen apart clubje binnen het bedrijf. Je kunt hier bij iedereen aanschuiven, het is één familie.“

 

 

Samen succesvol

Koeltechniek is altijd in ontwikkeling. Wij dus ook. Deze ontwikkelingen én de groei van Koning Koudetechniek doen wij natuurlijk niet alleen. Al sinds het bestaan van Koning Koude geloven wij in het gevoel van samen, want dan maak je pas écht verschil. Samen houden we innovaties bij, samen creëren we elke dag passende oplossingen voor onze klanten en samen maken we Koning Koudetechniek. En daar zijn we trots op.

Contact opnemen
0492 344 555