‘We zijn nog steeds één grote familie’

Toon Verlienden

Functie

Servicemonteur

‘We zijn nog steeds één grote familie’

Op 1 april bestond Koning Koudetechniek officieel 20 jaar. Medewerker van het eerste uur is servicemonteur Toon Verlienden. Hij weet nog goed hoe ’t begon en is trots op waar het bedrijf nu staat. Benieuwd hoe hij terugkijkt op 20 jaar Koning Koudetechniek? Toon vertelt.

1 April 2002. Hoe ’t allemaal begon, vertel…

‘Dat weet ik nog goed. In een klein halletje aan de Bolle Akker in Bakel, zonder verwarming, klein kantinetje, het tochtte er dwars doorheen. Daar begon ik, samen met Gerrit (directeur) en Marcel (koelmonteur),’ vertelt Toon. Het is 2002 en Gerrit de Koning is net zijn eigen bedrijf gestart in Bakel. ‘Mooie herinneringen heb ik aan die beginjaren. Ik zat dan vaak bij de familie de Koning aan tafel, omdat we ’s avonds ook nog aan het werk gingen. Dan zei Gerrit: “Kom maar bij ons eten, dan gaan we daarna weer verder.”  Zo heb ik ook de kinderen Marc, Geert en Marlijn zien opgroeien. De beginjaren waren vooral hard werken, schouders eronder en gaan. Zelfs de buren en familie van Gerrit hielpen mee. Mooie jaren.’

In al die jaren is er vast veel veranderd

‘Dat klopt. We verhuisden van het kleine halletje naar de Auerschootseweg, waar we samen met een Bakelse garagehouder een pand kochten. Daar bleven we totdat een Bakelse ondernemer zich meldde die er graag een supermarkt wilde vestigen: de huidige Jumbo. Koning Koudetechniek kocht grond op een nieuw industrieterrein in Bakel, de locatie waar we nu nog steeds zitten. Ik heb het bedrijf groter zien worden, er kwamen meer monteurs bij. Waar we voorheen werkten met geschreven werkbonnen, is nu alles gedigitaliseerd. Dat is even wennen, maar werkt fijner. Ook voor de klant. Zelf werd ik van allround koelmonteur, servicemonteur. Ik ga voor storingen en onderhoud naar klanten om het op te lossen. Service, dat ligt mij wel. Vooral de acute storingen, dat vind ik kicken. Eerst goed kijken, luisteren naar de klant, meten en dan oplossen. Als dat ik dan met een gerust hart de bon kan maken, dat geeft een goed gevoel.‘

Nog meer veranderingen?

‘Ja, er zijn ook op kantoor meer mensen bijgekomen die van alles regelen en nieuwe dingen bedenken. Dat geeft rust in het bedrijf. En meer personeel maakt dat ik collega-monteurs kan bellen voor uitleg. Ik ben nog meer van de oude stempel en heb dan toch ooit back-up nodig bij nieuwe dingen, zoals het CO2 -gebeuren en de techniek die daarbij komt kijken. We hebben tegenwoordig ook een eigen opleidingsruimte. Daar mag je naar hartenlust sleutelen, worden op maat gemaakte cursussen gegeven en leerlingen intern opgeleid.’

En op 1 april werd je verrast met ontbijt

‘Ja, superleuk. Marc stond aan de deur met een compleet ontbijt waar we met z’n vieren van genoten hebben. Daar hebben ze wel oog voor. Leuke dingen voor het personeel. We zijn nog steeds één grote familie.’

Eén grote familie, leg uit..

‘Het wel en wee van ons allemaal staat hoog in het vaandel. Er is altijd interesse in hoe het met je gaat en er worden veel leuke dingen voor het personeel georganiseerd. Zoals personeelsfeestjes, een uitje naar het buitenland, een vrijdagmiddagborrel. Er wordt naar ons geluisterd. Geven we bijvoorbeeld aan dat we bepaald gereedschap nodig hebben dan wordt dat bekeken en voor je ’t weet, ligt het in je bakje, klaar voor gebruik. Ze zorgen goed voor ons. En ook voor de klanten. Ik hoor zo vaak: “hoe jullie bedrijf in elkaar zit dat hebben we nog bij geen ander koeltechnisch bedrijf meegemaakt.” Dat zit ‘m in afspraken nakomen, duidelijke offertes en snelle service bij storing. Want een week geen handel in de koeling van de klant, dat kan niet hè.’

En nu Marc en Geert aan het roer staan?

‘Geen verschil. Daar hebben Gerrit en zijn vrouw Maria wel voor gezorgd. “Je hoeft hier geen directeur te spelen, je bent niet meer dan een ander.” En zo is ’t ook. Ze staan midden tussen hun mensen. Ze zijn dan wel directeur, maar dat gevoel heb je niet. In die zin lijken ze op hun ouders. Dat hebben ze goed gedaan.’

Na die 20 jaar tijd voor wat anders?

‘Nee. Ik voel me nog steeds onderdeel van de familie en ik word nog steeds om mijn mening gevraagd. Ik voel me echt waardevol hier. Het is zo’n mooi, jong bedrijf. Het zit hier zo goed in elkaar. Ik ga hier nooit meer weg.’

Wil jij ook werken in ons familiebedrijf? Bekijk onze vacatures!

Samen succesvol

Koeltechniek is altijd in ontwikkeling. Wij dus ook. Deze ontwikkelingen én de groei van Koning Koudetechniek doen wij natuurlijk niet alleen. Al sinds het bestaan van Koning Koude geloven wij in het gevoel van samen, want dan maak je pas écht verschil. Samen houden we innovaties bij, samen creëren we elke dag passende oplossingen voor onze klanten en samen maken we Koning Koudetechniek. En daar zijn we trots op.

Contact opnemen
0492 344 555