‘Ik heb er altijd met veel liefde gewerkt’

Dat zijn de woorden van Toon Verlienden. Koning Koudetechnieker van het eerste uur. Want Toon was erbij toen Gerrit de Koning, Koning Koudetechniek 22 jaar geleden startte. Nu gaat hij ons toch echt verlaten en genieten van zijn vrije tijd. Toon, onze zeer gewaardeerde collega. Leermeester van Marc en Geert de Koning, die hem al kennen van vroeger aan de keukentafel. Die van hem het monteursvak geleerd hebben. Net zoals veel andere jongens bij de Koning.

‘We begonnen met 4 en nu zijn het 80 collega’s’, zegt Toon. ‘Dus ja, ik heb het bedrijf zien groeien. En ook de techniek die erbij hoort. In de beginjaren maakten we alles op locatie, daar was je zo’n 6 weken bezig. Nu wordt alles voorbereid op de zaak en ben je bij een gemiddeld project ongeveer 10 dagen op locatie bezig. Wat mijn werk als servicemonteur zo leuk maakt? De afwisseling en de vrijheid die je krijgt.’

Mooie herinnering?

‘Dat is toch wel de Jumbo in Den Dungen. Op zondag na Studio Sport werd ik gebeld: hun installatie was helemaal stilgevallen, paniek! Maar wij fixten het, met de nodige noodgrepen. Die klant was zo blij, dat hij daarna klakkeloos zei: het maakt me niet uit, maar jullie zijn de partij die de koel- en vriesinstallatie in onze nieuwbouw gaan maken. Dat werd één van de mooiste installaties die de Koning ooit gemaakt heeft. En dat vond de top van Jumbo blijkbaar ook, want ook zij kwamen kijken wat dat (toen nog) kleine bedrijfje Koning uit Bakel allemaal maakte.’

Typisch Toon

Toon, onze superbetrokken collega. Altijd paraat voor de zaak, ook ’s avonds en in het weekend. Onze verzamelaar, altijd genietend van onze uitstapjes en feestjes, vaak als laatste naar huis. Typisch Toon. Al 22 jaar in dienst, dus heel wat veranderingen meegemaakt en altijd in alle veranderingen meegegaan. En vraag ons niet hoe, maar hij kreeg het altijd voor elkaar om van de klanten wat mee naar huis te krijgen: een zak friet, wat vlees, noem maar op.

Een traantje gelaten

Afscheid nemen van klanten, ook dat hoort erbij. ‘Je mag gerust weten dat ik een traantje gelaten heb’, zegt Toon. ‘Bij een aantal klanten kom ik al zo lang en heb daar zo’n goede verstandhouding mee. Dat ga ik zeker missen. Net als mijn collega’s. Wat ik niet ga missen, is de administratie. Het hoort erbij, dat weet ik, maar dat is niet mijn ding. Ze zullen op de administratie vaak gedacht hebben: ‘daar heb je de vodjes van Toon weer’.

En nu?

‘Ik ben een echte doener. Ook nu ga ik niet stilzitten. Zo ga ik als kersverse opa samen met mijn vrouw Annemarie 1 dag in de week op mijn kleinzoon Tygo passen. Mijn jongste dochter heeft een huis gekocht dat ik mee ga opknappen, ik ga onze boerderij van binnen en buiten schilderen. Ik vermaak me wel.’

Nog wat woorden tot slot?

‘Ja, ik wil alle collega’s bedanken voor de fijne samenwerking! De collega-servicemonteurs in het bijzonder, met hen bracht ik de laatste jaren de meeste tijd door.’

Dankjewel Toon!

Toon, dankjewel voor alles. Fijn te weten dat we je nog altijd mogen bellen voor advies. Veel plezier met jouw dikverdiende, alweer goed gevulde vrije tijd. We gaan je missen.

Met veel liefde gewerkt